mantrák és jantrák

A mantra szó az elme felszabadítását jelenti, s hiteles formájában olyan védikus himnuszt takar, amely egy bizonyos istenségen való meditációt idéz elő. Egy hiteles lelki tanítómestertől (gurutól) kell megkapni, mert csak így van teljes hatása. Enélkül – mint a vaktölténynek – csak hangja van, hatása nincs. A mantra lehet csak egy szó, egy mantra-mag (bídzsa), mint például az OM (aum) szótag, vagy pedig állhat több szóból is. Többszöri ismétlését dzsapának nevezik,  amely egy nagyon komoly meditációt jelent. Többnyire imafüzéren történik a mantrázás, mert ez elősegíti a koncentrációt.

 

Vannak olyan szádhuk, szent személyek, akik naponta több mint 100000-szer ismétlik el Isten neveit. A Gaudíja-vaisnavák úgy tartják, hogy az Úr szent neveinek, különösen a Haré Krisna mantrának az éneklésével az ember eléri az Isten iránti transzcendentális szeretetet és odaadást. A szentírások azt mondják, hogy Krisna és Neve nem különböznek egymástól, ezért ha valaki az Ő Neveit énekli, akkor valójában magával Krisnával lép kapcsolatba. Siva hívei – a saiviták – az Om Namah Sivája mantrát éneklik. A legismertebb mantrák közé tartozik még a Gájatrí mantra, melyet a kétszer születettek, a bráhmanák zengenek azután, hogy azt a lelki tanítómesterüktől egy lelki avatás során megkapták. Ez utóbbi feltétel elengedhetetlen ahhoz, hogy a mantra megnyilvánítsa hatását.
A mantra a keleti kultúra öröksége, a hinduizmusban és a buddhizmusban is megtalálható. Maga a szó szanszkrit eredetű, és meditációhoz vagy imához kötődik. A mantra gyógyító hatással bír testi, tisztító hatással lelki szinten.
A mantrákat két csoportba osztják: az elsőbe tartoznak a spirituális mantrák, például a közismert OM (aum), a másodikba pedig a gyógyhatásúak, melyeket az ájurvédikus orvoslásban használnak. Mantrázás során, függően annak jelentésétől s a mantrázás minőségétől energiák szabadulnak fel, melyek mindig valamilyen pozitív célt, feladatot vagy magatartási mintát állítanak elénk.
A mantra Isten megnevezése, míg a Jantra Isten ezen Nevének a látható formáját képviseli. A  jantráknak isteni erejük van, amelyeknek a hatásai bámulatosak. Fel vannak töltve a mantrák rezgéseivel, amit azok tapasztalhatnak meg, akik tudatosan zengik őket.
A jantrák kép formájában kifejezett mantrák vagy imák. Általában egy bizonyos istenséget képviselnek. Bár kétdimenziós ábrák, szimbolikájuk a mélységek több dimenzióját is megjeleníti. A jantrákat festik, rajzolják vagy fémlapra karcolják. Azt tartják róluk, hogy magukban hordozzák az általuk képviselt istenség teljes energiáját. Bizonyos bolygók, illetve az ezeket irányító félistenek jantráit imádva az emberek semlegesíteni próbálják az adott égitesthez  kapcsolódó kedvezőtlen asztrológiai hatásokat. A jantra általában geometriai formák összetett diagramjai, melyek egy középpont, a bindu körül koncentrálódnak. Gyakran több háromszögből állnak, melyeket egy vagy több négyszög vesz körül meghatározott módon. Formájuk a szentírások által meghatározott forma, amely szigorú matematikai pontossággal írja le az adott jantra jellemzőit. Több mint 900 különféle jantra ismeretes, amelyek Krisnát, Visnut, Sivát, Durgát vagy Ganésát képviselik. A jantrák csak a nekik megfelelő szertartás után fejtik ki hatásukat, melyet a hozzáértők hajtanak végre. Védikus mantrák nélkül nem aktiválódnak és nem fejtik ki a kívánt hatásukat.
Az egyik legismertebb jantra a Srí Jantra, amely Laksmí Dévit (Srí) a Szerencseistennőt és az Úr Visnut jelképezi (a nyitó képen). A Srí Jantra közepén van a bindu-pont, melyet egy csúcsával lefelé mutató háromszög vesz körül. Ez Laksmídévi, a szerencse istennője, vagyis a női spirituális elv megszemélyesítője. A lefelé mutató háromszög minden kultúrában a nőiességet és a termékenységet, az anyatermészetet jelképezi.
A belső hálózatot összesen kilenc háromszög alkotja, amelyek közül ötnek lefelé mutat a csúcsa, míg négynek felfelé. A felfelé mutató háromszögek az Úr Visnut, a férfias szimbólumot jelentik. A háromszögforma minden kultúrában Istent képviseli. A kilenc háromszög metszetei összesen 43 kisebb háromszöget alkotnak. A háromszögeket körülvevő nyolcszirmú lótusz a nyolc égtájat (fő- és mellék égtájak), s a szív-csakrát jelképezi. A tizenhat szirmú második lótusz az anyagi és lelki energia tizenhat potenciáját személyesíti meg, melyet újabb három kör övez. Kívülről négy négyzetet találhatunk, s a jantra négy oldalán a lelkivilág négy kapuja van. A Srí Jantra az egyik legkedvezőbb és legerősebb jantra a minket körülvevő pozitív energia jótékony hatásának maximális kiaknázása céljából. A tulajdonosát békével, boldogsággal, népszerűséggel, erővel, tekintéllyel, egészséggel, gazdagsággal és sikerrel ruházza fel. A régi időkben királyok, politikai vezetők a tekintély és siker érdekében használták fel ennek a  jantrának az erejét. Napjainkban egyre több tudós érdeklődik ezen ősi jantra iránt. A híres amerikai fizikus, Dr. Patrick Flanagan a Srí Jantrát az „erő diagramok királyának” nevezi, és energetikai hatását hétszer nagyobbnak írja le, mint egy piramisét. A Sri Jantra rendkívüli energiája a pontos geometriáján alapszik. A Srí Jantrában megtalálható az aranymetszés szabálya, valamint szerkezete párhuzamba vonható a hidrogénatom geometriai felépítésével és kibocsátási vonalainak arányával is.

 

MAHÁLAKSMI JANTRA / KUVÉRA JANTRA

Mahálaksmi pénzügyi jólétet biztosít. Azért hívjuk Kuvéra jantrának is, mert Kuvéra a pénz ura.
A tulajdonost jóléttel áldja meg. Új bevételi forrásoknak nyitja meg az útját, serkenti a pénz beáramlását. Azoknak ajánljuk, akik szeretnének az üzlet, karrier és a szakma terén növekedést elérni. Mahálaksmi Istennő a jólét Istennője.
Segítségével minden vágyunk valóra válik, jó szerencse, jólét köszönt a házunkba, sose leszünk hiányában az anyagi komfortnak és a pénznek. Jól gondoljuk azonban meg, ezt szeretnénk valójában?

 

SZARASZVATÍ JANTRA

Szaraszvati Istennő az intellektusra és az intelligenciára hat, a legmegfelelőbb oktatást biztosítja
és a zenetanulást segíti elő. Ennek a jantrának a vibrációja élesíti az intellektust, fejleszti a felfogóképességet, növeli a memóriát és a koncentrációt. Különösen ajánlott a nehezebb felfogásúaknak, azoknak, akik megszakították az oktatásukat, valamint azoknak, akikre a Jupiter bolygó károsan hat. Ez a jantra sikert biztosít a tanulás és a vizsgák terén.
Jól ismert gyógyírja a mentális bajoknak, a gyenge intellektusnak, valamint az elmebajnak. Fejleszti a tudást, megértést, elismerést hoz a művészetek terén, különösen a zene és a képzőművészet terén. Ezeken kívül a házas nők részére áldást, boldog életet, házastársi örömöket, a hajadonok számára pedig megfelelő társat biztosít.

 

GANÉSA JANTRA

ganesh_yantra

Ha új dologba szeretnénk belefogni, annak sikeressége és eredményessége érdekében Ganésa szertartást szoktunk elvégezni. Ez a jantra sikert biztosít a munkában és az üzletben, jó szerencsét és új lehetőségeket hoz a karrier terén, betejesedést hoz vágyaink elérésében.

 

SUBH-LABH JANTRA / SRÍ LAKSMI ÉS GANÉSA JANTRA

Ganésa és Srí Laksmi Istennő kombinált jantrája. Srí Laksmi a jólét Istennője, Ganésa a vállalkozások sikeréért felelős istenség. Ezek szerint ez a jantra jó szerencsét, hírnevet, jólétet és a bevételek és a haszon növelését szolgálja. Subh jelentése öröm, szerencse, labh jelentése pedig elnyerés, birtoklás.

 

GÁJATRI JANTRA

Ez az egyik legszentebb jantra. Növeli a mentális és a fizikai erőt, kigyógyít betegségekből, megvéd az ellenségtől,  és általános jóllétet biztosít. Növeli a lelki erőt, felébreszti a spirituális önvalót, közelebb hozza a tulajdonosát Istenhez. Békességgel, boldogsággal és belső megelégedettséggel áld meg, rátérít a jó útra, az egyén és a család általános fejlődését biztosítja.

Mantrák és jantrák segítségével teljesebbé tehetjük úgy anyagi, mint lelki életünket, azt azonban
ne feledjük, mindezek az ismeretek csak akkor válnak hasznunkra, amikor a gyakorlatba átültetjük őket.

 

52/2009.
Dóczy László