Méregtelenítés

A táplálkozás mint gyógytényező

Méregtelenítés többféle szinten történhet. Fizikális szinten orvosolja a betegségeket, oldja a szorulást, sőt csökkenti a megbetegedés veszélyét is. Fokozza a szervezet általános kondícióját, s a legtöbb méregtelenítő kúra valósággal megfiatalít. Ám a mentális léttisztítás éppoly fontos, mint a fizikális. Az egészség szempontjából létfontosságú a negatív gondolati sémáktól való megszabadulás. A fizikális méregtelenítés a mentálhigiénében is segít. Érzelmileg is segítséget jelent, ugyanis felszínre hozza és kifejezhetővé teszi emócióinkat, különösen a rejtett frusztrációt, haragot, sértődéseket vagy félelmeket, és megbocsájtással, szeretettel, örömmel és reménységgel váltja fel azokat. Lelki síkon sokan újfajta tisztaságot, sőt, életcéljaik kiteljesedését tapasztalják.


A méregtelenítés akár teljességgel át is formálhatja gyakorlóját. Egy könnyű tisztítókúra már néhány nap alatt is jobb közérzetet ad, mint egy tartósabb folyamat; illetve komolyabb elkötelezettség az új életmóddal kapcsolatban – például bizonyos káros szokások elhagyása, vagy egészségesebb étrend követése – ténylegesen is hozzásegít a jelentősebb életmódváltáshoz.

A méregtelenítés az átformáló gyógyászat része, ami szintén többféle változást eredményezhet. A gyógyulás kulcsa a változás, változtatás és a továbblépés. A kiválasztás, ürítés fokozása a múltbéli problémák feloldásához és tisztázásához segít hozzá, legyenek azok akár gyermekkori, szülők okozta traumák vagy friss munkahelyi, illetve magánéleti problémák, stresszhelyzetek. Ha a szervezetből a mérgek nagy része már kitisztult, az könnyedebb közérzetet biztosít, képesek vagyunk teljes intenzitásában átélni a mát, s nyílt bizalommal várjuk a jövőt. “Kiküszöbölés egyenlő megvilágosodás” – állítja Bethany Argisle.

A méregtelenítés ugyanakkor relatív fogalom. Mindaz méregtelenítő kúrának tekinthető, ami a legcsekélyebb mértékben is, de segíti a kiválasztást. Ilyen “kúra” lehet a szokásosnál bőségesebb folyadékbevitel, ami sok méreganyagot kimos a szervezetből. A gyümölcsben és zöldségben gazdagabb táplálkozás – szemben a túlzott hús és tejtermékfogyasztással – szintén könnyű emésztést és kiválasztást biztosít, mert az ilyen vegetárius táplálékok magas víztartalmúak és tisztító hatásúak. A komolyabb méregtelenítő kúráknak is több fokozata létezik, a kisebb étrendi változtatásoktól egészen a teljes koplalásig. Itt szeretném felhívni a figyelmet a túlzott böjtölés vagy purgálás veszélyeire. A nyugati kultúrkörben inkább a túlzott táplálkozás okozta többletbevitel és a rossz emésztés, a székrekedés okoz problémákat, ennek ellenére sokan túlzásba viszik a koplalást, a hashajtók, beöntések, bélfürdők használatát vagy a testmozgást, s ezáltal létfontosságú tápanyagokban is hiányt szenvedhetnek. Így felborul a táplálkozási- és energia-egyensúly, fehérje-, vitamin- vagy ásványianyag-hiány léphet fel. Ezért a tünetek és a betegségek vizsgálatában ajánlatos figyelembe venni a fölösleg-hiány módszert. Sokszor fölösleges, túlzott táplálékbevitellel akarjuk előmozdítani a méregtelenítést, és a koplalással akarunk jóllakni! Néha ezért ellentmondásos a böjtölés és a méregtelenítés. A fölösleget csökkenteni kell, de nem szabad túlzásba vinni!

Méregtelenítésre, a szervezet kitakarítására, pihentetésére időről-időre mindenkinek szüksége van. A tisztítás vagy méregtelenítés éppúgy eleme a táplálkozás hármas rendszerének, mint a felépítés vagy tonalizálás és az egyensúly vagy fenntartás. A rendszeres, kiegyensúlyozott, lehetőleg túlzásoktól mentes diéta általában fölöslegessé teszi a méregtelenítő kúrákat. A szervezet mindennapos kiválasztási ciklusa főképp éjszakára esik s a reggeli idejéig tart. Általában ez a normál működés is elegendő a salakanyagok kiválasztásához, ám ha zsírdús, húsban, tejtermékben, finomított, vegyszerezett élelmiszerekben bőséges táplálkozást folytatunk, szükséges a rendszeres tisztítókúra. A méregtelenítő kúra időzítése nagymértékben függ az egyéni alkattól és életmódtól is.

Az alábbi lista több olyan kellemetlen tünetet sorol fel, ami a salakanyagok felhalmozódásából is eredhet.

A szervezet méreganyagokkal való telítődésének gyakran tünete a fejfájás, a fáradékonyság, a nyálkaproblémák, a különböző fájások, emésztési gondok, allergiás tünetek és a környezeti tényezők, például a vegyi anyagok, illatszerek, műanyagok iránti túlérzékenység. Aki ilyesmit tapasztal, jól teszi, ha változtat étrendjén és igyekszik elkerülni azt a gyógyszert vagy egyéb tényezőt, ami a tünetek kiváltó oka lehet. A megfelelő kezelés érdekében nagyon fontos a tényleges allergia és a salakosodási folyamatból eredő kvázi-allergia megkülönböztetése.

Az akut és krónikus betegségek többsége enyhíthető egy méregtelenítő kúrával, mert azok kiváltója általában rövid-, illetve hosszútávú túlfogyasztásnak tulajdonítható. Aki valamilyen élvezeti cikknek, gyógyszernek vagy fogyasztási szokásnak a rabja, sokat nyerhet egy tisztítókúrával. Elég csak időlegesen elhagyni a túlzott mértékben fogyasztott dolgokat, s máris tapasztalható a javulás. A gyógyszerek, drogok, gyógyhatású készítmények, de a cukor vagy a kávé megvonásával járó hiánytüneteket is csökkenti a méregtelenítő kúra. A szervezetünkbe bekerülő, illetve ott termelődő legtöbb toxin a zsírszövetekben raktározódik. Az elhízás szinte minden esetben a salakosodás eredménye. Fogyáskor csökken a szervezet zsírmennyisége, s így a terhelő salakmennyiség is. Csakhogy a fogyókúra idején a toxinok jelentős része fel is szabadul, ezek ellen fokozottabb folyadék-, rost- és antioxidáns tápanyag (például Beta karotin, sárgarépából) bevitelével védekezhetünk. A testedzés (bár nem szó szerinti értelemben) “izmot gyúr” a zsírszövetből, és szintén elősegíti a méregtelenítést.

1995/19.