Tíz strófa – A bölcsesség csúcsa tíz versben összegezve

A Hattyú (hansza) tanítávnyi láncolat atyamestere Nimbárka ácsárja. Művei közül alig néhány maradt fenn, ezek egyik legizgalmasabbja a mindössze tíz versből álló gondolatfüzére. a lényegről röviden – ez az igazi ékesszólás, és Nimbárka e néhány versben valódi összefoglalását adja filozófiai nézeteinek és vallásos áhítatának is. Nimbárka gondolkodására nagy hatással voltak a dél-indiai álvárok (ls. Kagylókürt 45. szám), jelen műve például Náma álvár hatásáról árulkodik. Nimbárka itt is az általa vizsgált három létezőt elemzi: Isten (Brahman, Krsna), az egyéni lélek (csit, dzsíva), és a világ (acsit, dzsagat) viszonyáról természetéről fogalmazza meg tételeit.

 

Dasa-slókí

1. Tudat-természetű, Hari alárendeltje, a testtel összekapcsolt, (mégis) elkülönülten érzékel a parányi lélek, amit minden testben különbözőnek, tudatosnak és véget nem érőnek mondanak.
2. Ám tudják jól, a kezdet nélküli illúzió tartja szoros szoros testhez kötöttségben. Hasonlóképp tudni való, Isten kegyelméből szabad vagy rab, s bizony így értendő meg a kötöttségből szabaduló sokféle válfaja is.
3. Természetfölötti, természeti és idő – ezeket tartják öntudatlannak. az illúzió, az őstermészet s a többi kategória is a tiszta őskülönbség- és egyezőségben értendő meg.
4. meditáljunk Krsnán, az önnön természete folytán minden hibától mentes, áldásos tulajdonságok végtelen sokaságával bíró, s tömérdek alakban létező Legfelsőbb Brahmanon, a lótuszszemű Harin…
5. … s mellette bal felől Vrsabhánu leányán, aki a tündöklő boldogság, a megtestesült öröm, s pásztorlánykák ezreinek imádottja. Emlékezzünk mindig az istennőre, minden vágy beteljesítőjére!
6. A tudatlanság és tompaság meghaladása végett az emberek számára ő (Krsna) az imádandó, ahogyan azt Szanandana s a többi  elmondta Náradának, a teljes igazság látnokának.
7. Bizony minden bölcsesség a kinyilatkoztatás, a szent hagyomány s a teljes mindenség isteni természetéből fakadóan igaz – így vélik a véda-tudók s a három-formájúságot támasztja alá a kinyilatkoztatás szútrája is.
8. Krsna lótuszvirág lábainál, a Brahmá, Siva és mások által is imádottaknál, a hívei vágya szerint elgondolható formát öltőknél, a kifürkészhetetlen erejűeknél s a rajtélyek hajlékánál nincs egyéb módja a célba jutásnak.
9. Az alázatban s a többi jó tulajdonságban bővelkedő (hívére) száll kegye, ami megadja az egyedül őhozzá, a Nagy Lélekhez fűződő, hőn szerető ragaszkodás jellemezte odaadást. Bizony, ez a legfőbb lelki gyakorlat.
10. Az imádandó Isten s az ő szolgája könyörületének gyümölcse az odaadás íze, de ennél is magasztosabb az évődő istennő, s őt elérve érthető meg a szentek számára ez az öt cél.

 

Megvilágosítás
1-2. Elsőként az egyéni lélek természetéről beszél Nimbárka. A lélek tudat-természetű egyszersmind tudatos is, örök és szerves kapcsolat fűzi Istenhez, de testi korlátaihoz is. A testi korlátozottság oka az illúzió, amelynek kezdetei kifürkészhetetlenek. Istent Harinak nevezi Nimbárka, s e megnevezés jelentése: elhárító, elvevő, azaz a lelki fejlődés útjában álló akadályok elhárítója. A lelkek sokféle helyzetben létezhetnek, az alábbi rendszer szerint:

Lelkek
 *  Örökre szabadok (nitjamukta) – sosem kerülnek rab helyzetbe
– Isten személyes szolgái
– Isten „tárgyi”(mégis eleven) attribútumai
* Felszabadultak (mukták) – üdvösségre jutottak
– Semlegesek
– Szolgálatkészek
* Rabosodók (baddhák)
– Üdvkeresők (mumuksuk)
– Élvvágyók (bhubhuksuk)

3. Nimbárka tudatos kategóriái Brahman (Isten) és az egyéni lélek (dzsíva), az öntudatlan kategóriák pedig a spirituális szubsztancia (lelki antianyag), az anyagi természet és az idő. Nimbárka filozófiai rendszere a dolgok természetéből fakadó azonosság és különbözőség, vagyis egyfajta naturális dialektika.
4-5. Nimbárka számára az Abszolútum filozófiai megközelítésben a végtelen Brahman, vallásos megközelítésben pedig a személyes Isten, Krsna, a mindenkit vonzó, akit ráadásul örök női társa, Rádhá is elkísér. A filozófia hűvös istenképe mellett az isteni energia (sakti, Rádhá) előtérbe állításával Nimbárka a vallásos imádatban a szeretetmisztika egyik érett képviselője.
6. A világi kötöttség oka az illúzió és a tudatlanság köteléke, melyek legyőzésének útja-módja az áhítatos imádat (bhakti), szemben a rituális cselekedettel és az ismeretelméleti vizsgálódással. A vers második fele a Nimbárka-féle tanítványi láncolat őseire hivatkozik. Szanandan az egyike Brahmá négy gondolat-szülte fiának, a Kumáráknak, akik a lelki tudományok (empíria, misztika, aszkézis, lemondás) letéteményesei. A mitikus Nárada ősbölcs a bhakti felkent képviselője és tanítója.
7. Ez a vers a filozófiai irodalom forrásműveit említi meg: a kinyilatkoztatás a véda- és upanisad-irodalom, a szent hagyomány, az emberi emlékezet őrizte eposz- és purána irodalom, a szútra pedig nem más, mint az upanisadokat összegző Védánta-szútra, aminek a Dasa-slókí tömör foglalata. A három-formájúság a Nimbárka filozófiájában sokszor visszatérő triádok rendszere: a három világ, a három minőség, a három kategória stb.
8. A lótuszvirág lábak kifejezés az áhítatos vallásos irodalom egyik kedvelt fordulata, a félistenek imádata pedig Krsna felsőbbrendűségét tükrözi. Minden jelző a lótuszvirág lábakra vonatkozik, tehát ezek gondolandók el a hívő meditációja során, ezek rendelkeznek kivételes hatalommal, üdvözítő erővel – gondoljunk csak a „megfogta az Isten lábát” közmunkásunkra. A bhakti itt az üdvösség legfőbb eszköze is.
9. Az önátadást gyakorló szerény és alázatos ember méltó az isteni kegy elnyerésére. Itt méghozzá minősített odaadásról, a rajongás motiválta Isten iránti ragaszkodásról (rága-bhakti) van szó. az ehhez vezető áhítatos lelki gyakorlatokat tekinti Nimbárka az üdvösség legkiválóbb eszközének.
10. Az öt cél az alábbi: a) imádandó Isten, b) a tiszta hívő, az Úr szolgája, c) könyörületük, d) s ennek gyümölcse, az odaadás íze, valamint e) az istennő Rádhá imádata. Ez utóbbi fényében válik érthetővé az összes többi alapelv, vagyis az isteni igazságok közvetítése és megismerése a feminin istennői segítség oltalmában áll.

 

 

47/2007.
Andrássy Csongor fordításának
felhasználásával B.K. Tírtha