Visnu tíz alászállása – Vámana

 

Te kicsi, becsaptad a nagyerejű, butafejű órjást
a lábad elérő vízzel a rontást,
Visnu, te törpének születő,
egyek ura, üdv, Hari, üdv!

(Dzsajadéva: A tíz avatár éneke, Weöres Sándor fordítása)

 

Vámana törpe bráhmanaként jelent meg (vámana jelentése törpe, alacsony növésű), három lépését a legősibb Rg-véda is megemlíti. E három lépés közül az utolsó oly szent és titokzatos, hogy az emberek nem ismerhetik meg. A Satapatha-bráhmana Visnu avatárjaként azonosítja, s a szent hagyomány irodalma külön puránában foglakozik Vámanával.
Az előző részben említett gonosz Hiranjakasiput ennek jámbor fia, Prahlád követe a trónon, majd unokája, Bali király. Bali a vallásos tradíció felforgatója  volt, mert áldozatait a félistenek helyett a démoni erőknek ajánlotta, s nem támogatta a a papságot. Vezekléssel és odaadással nyert hatalmat a világ fölött, s a félistenek a háttérbe szorultak, ezért közösen Visnuhoz fordultak segítségért. Visnu megígérte, hogy Kasjapa ősbölcs és Aditi fiaként száll majd alá a démoni befolyás megszüntetése végett.
Amint Visnu Aditi méhébe került, a démonok hatalma nyomban visszaszorult. Bali vezekelni indult, de nagyatyja intése ellenére sem hagyott fel gonosz hatalmi terveivel. Aztán a jámborok örömére világra jött Vámana, Bali pedig az őt értő szerencsétlenségek ellen nagyszabású áldozatot szervezett. Megfogadta, amíg az áldozat tart, minden hozzá folyamodó kívánságát teljesíti (nevének jelentése felajánlás,ajándék).
Ekkor érkezett meg a kicsiny bráhmana fiú, Vámana, aki adományt kért a királytól: három lépésnyi földet. Bali ígéretet tett, s lám, a törpe bráhmana hirtelen növekedni kezdett, majd első lépésével átfogta az egész földet, a másodikkal a levegőeget, a harmadikkal pedig a mennyek szféráját. Más verziók szerint az első lépés a földet, a második az eget fogta át, s mivel már nem volt szabad hely a világon, Vámana megkérdezte a királytól, hová lépjen harmadjára. Bali király alázatosan meghódolt  az isteni fenség előtt s a fejét ajánlotta a harmadik lépés helyéül. Így elnyerte Vámana jóindulatát s ezzel együtt az alsóbb világok uralmát, a mennyek pedig visszakerültek Indra fennhatósága alá.
A történetnek sokféle értelmezése létezik. Az egész  világot betöltő, átfogó Isten koncepciója más vallásokban és mítoszokban is fölsejlik. Egyesek ennek megnyilvánulását látják a történetben. Mások szimbolikus értelmet tulajdonítanak az eseményeknek s nem valóságos lépésekről beszélnek, hanem három kérdésről, melyekre Bali nem tudott válaszolni s így elvesztette földi és mennyei birodalmát, sőt, önnön szabadságát is. az első kérdés talán a világi ügyekről,  a második a vallási hagyományokról, míg a harmadik az önvaló tudományáról szólhatott. Három lépésének emlékére a Védák három legősibb versmértékét – gájatrí, tristup és dzsagati – Vámanának szentelték.
Más értelmezés szerint Vámana három lépése a nappálya pontjait  hajnal, delelő, alkony – vagy a tüzet, a villámot és a Nap teremtő erejét jelenti, mivel Vámana-Visnut a világot éltető Nappal azonosítják. Azonban egyes misztikus bölcselők még tovább mennek. Vámana másik neve Urukrama, azaz Nagyléptű (ura = igen nagy, hatalmas; krama = energia, szisztematikus elrendezés, lépés, mozgás, rezgés; úgy mondják, Vámana léptei alatt megremegett a föld). Urukrama három lépése a világról gondoskodó, azt fenntartó isteni energia példája – márpedig a világ fenntartása Visnu feladata, így ez a tény is alátámasztja Visnu és Vámana azonosságát.
A mindenséget háromrétűnek tartják, amit három isteni energia tart fenn. Az első szféra az anyagi világ, melyet a káprázat-energia (májá-sakti) táplál, a második a lelki bolygók szférája, amit az isteni fenség energiája (aisvarja-sakti) igazgat, míg a mindenség középe a lótuszvirághoz hasonlatos Gólóka, melyet az isteni szeretet (mádhurja) tart fönn. Vámana-Urukrama léptei ezt a világot fenntartó isteni gondviselést jelzik, s ezért oly titkos a harmadik lépés.

 

 

33/2003.
-kml