Isten titkos tana
—————————————————————————————————————————————
A Sukla-Jadzsur-védához tartozó Ísa-Upanisad
Az Ísa- (vagy más néven Ísávaszja-) upanisad a legelső szaváról kapta elnevezését.
Sukla-Jadzsur-védához eredetileg 17 recenziót fűztek, ezek közül ma két magyarázó iskola (sákhá) ismeretes, a Kánva- és a Mádhjandina- vagy Vádzsaszanéja (ez a nevezetes növendék és tanító, Jágjavalkja egyik neve). A Sukla Jadzsur-véda Vádzsaszanéji iskolájának gyűjteménye a Vádzsasznéji-szanhitá, amelynek negyvenedik fejezete a Kánva-olvasat szerint is szinte teljesen megegyezik az Ísa-upanisaddal, amely mégis inkább a Sukla Jadzsur-véda Vádzsaszanéji iskolájának alapszövege. A két iskola egyes versek sorrendjét felcseréli, de jelentős különbség nincs a szövegek között.
Az Ísa-upanisad alapvető témája Isten és a mindenség, a lét és az élet. A szöveg inkább foglalkozik a mindenséget irányító Istennel (Paramésvar), s megállapítja, hogy a világi élet nem összeegyeztethetetlen az istennek szentelt élettel.
Ísa-Upanisad
Invokáció
Teljes amaz – teljes emez; Teljességből teljesség lesz.
Teljesből teljest elvéve, megmarad, ím teljessége.
Óm, béke, béke, béke!
Isten, a világ, cselekvés és bölcsesség
- szöveg
Isten ölel itt magába mindent, a mozgó világban.
Azzal élj, mit néked hagyott, ne sóvárogj más javára!
- szöveg
Így cselekedvén az ember akár száz évet is élhet,
Bizony így kell ahhoz élned, hogy karma ne érjen téged.
- szöveg
Koromsötétbe beburkolt démoni világok várnak
Halála után arra, ki saját lelkének gyilkosa.
Immanens és transzcendens
- szöveg
Nem mozdul, de gondolatnál sebesebb, sosem érik utol őt az istenek.
Csak áll, mégis legyőzi azt, ki szalad, Szélisten vizet bizony benne fakaszt.
- szöveg
Mozgó ő és mozdulatlan, távol van és nagyon közel,
Benne lakik mindenkiben, mégis kívül van mindenen.
Átman ismerőjének öröme
- szöveg
Aki minden élőlényben a Legfőbb Lelket látja meg,
S minden lényt a Lélekben lát, nem gyűlöl az már senkit sem.
- szöveg
Ha lelkedből kiindulva szemlélsz itt minden élőlényt,
Káprázat s bú hogyan érne, az egységet fölismervén?
Átman természete
- szöveg
Átragyog mindent, kár nem éri, testetlen, inanincs, makulátlan és bűntelen,
Lát, tud és hat, önmagának oka Ő, ősidők óta létezők hivatását elrendező.
Ítélkezés a tudatlanság és a tudás fölött
- szöveg
Nem-tudásnak imádója bizony vaksötétbe kerül,
ennél is mélyebbre az, ki tudás örömébe merül.
- szöveg
Tudatlanság és a tudás bizony más eredménnyel jár! –
mesélték nekünk a bölcsek, kiket semmi sem ingat meg.
- szöveg
Tudás és a tudatlanság – mindkettőt aki ismeri,
Tudatlanul halált győz le, tudván halhatatlanná lesz.
Megnyilvánult és megnyilvánulatlan
- szöveg
A nemlétnek imádója bizony vaksötétbe kerül,
ennél is mélyebbre az, ki a lét örömébe merül.
- szöveg
Nemlétezés és a levés bizony más eredménnyel jár! –
mesélték nekünk a bölcsek, kiket semmi sem ingat meg.
- szöveg
Nemlétezést és a létet – mindkettőt aki ismeri,
A nemléttel halált győz le, léttel halhatatlanná lesz.
Epilógus a túlvilágról
- szöveg
Ó, Mindenség fenntartója, orcádat aranyfény fedi,
Vedd el, fedd föl, hadd lássanak az igaz erény hívei!
- szöveg
Éltető Nap, Látnok, Törvény, Ősatya fia! Szétszórt ragyogásod vond vissza,
Legelbűvölőbb formád hadd lássam meg mégis! Amilyen Te vagy, olyan vagyok én is!
- szöveg
Sóhajom örök légbe száll, testemre égő máglya vár.
Óm! Emlékezz munkámra, tudat! Emlékezz munkámra, Uram!
- szöveg
Áldásos úton vezess sikerre, Tűz! Ne érjen utol minket a bűn.
Ismered Te jól, mit miért teszünk, tehozzád száll Urunk, minden fohászunk.
Megvilágítás
Az Ísa-upanisad fontosságára és elismertségére jellemző, hogy a gyűjteményes upanisad-kiadások általában ezzel a szöveggel kezdődnek. Történelmileg ugyan nem feltétlenül helyes az első helyre állítani, hiszen viszonylag kései korból származónak tűnik, jelentőségét illetően mégis helyénvaló ez a pozicionálás, mert remek bepillantást enged a védánta filozófiájába. Keletkezésének korszakát illetően a Brhadáranjaka-upanisad legutolsó szakaszaival egyidős, 9-11. versei a Kéna-upanisad 3b. szakaszával rokon, a Cshándógja-upanisad 8.8.5. szövegére emlékeztet, és sok vonatkozásban részletesebbnek tűnik a Katha-upanisad 5-13. szakaszánál. Mindemellett a Svétásvatara-upanisadnál korábbinak mutatkozik, aminek értékes etikai kiegészítéséül szolgál.
Alaptémája Isten ismerőjének bemutatása (1-2., 6-7., 11., 14. versek) szemben a világ ismeretének híveivel (3., 9-10., 12-13. versek). Ezt a szembeállítást időről időre megszakítja Brahman ellentmondásos természetének bemutatása. Végül egy eszkatológiai fohász zárja a szöveget.
Versek | Tárgyalt téma |
1-2. | Isten ismerőjének etikai kódexe |
3. | A tudatlanság okozta káprázat |
4-5. | Isten bemutatása |
6-7. | Isten ismerőjének áldott helyzete |
8. | Ismét Istenről |
9-11. | A tudás és tudatlanság bírálata |
12-14. | A keletkezés és megsemmisülés cáfolata |
15-18. | A túlvilág képe (ld. Brhadáranjaka-upanisad 5.15.) |
Invokáció – a szöveg az egyik legtisztább megfogalmazása a misztikus világlátásnak, miszerint a világ megteremtése nem csorbítja Brahman teljességét, aki mindig megőrzi megbonthatatlan integritását. Az isteni végtelenségről és kimeríthetetlenségről alkotott egyik legmagasabb koncepció, ami a kiáradó részek és a nagy egész fraktál-szerű hasonlóságát tételezi. Egybevág a hermészi mondással, amint fenn, úgy alant.. és tükrözi azt az életigenlő nézőpontot, miszerint az anyagvilág a maga korlátozottsága ellenére is tökéletesen tölti be rendeltetését, és ezért teljesnek tekinthető. Ugyanez a megfogalmazása ismétlődik a Brhadáranjaka-Upanisadban.
Az óm sánti kifejezés általános szentencia, mély szimbolikus tartalmakkal. Két misztikus hármasság is rejlik e köszöntésben. Az óm szótag három hangja A-U-M közül az A jelzi a mindenség eredetét, az U az isteni szeretet erejét, M pedig a lelkeket. A békesség a lelki boldogság szinonimája, s háromszori említése az egységes Abszolútum fölismerésének három szintjére is utalhat, mint kozmikus Lét-princípium (brahman), mindent átható Világszellem (Paramátmá), illetve személyes Isten (Bhagaván), egyre fokozódó lelki boldogsággal.
1-2. szöveg Isten ismerőjének etikai kódexe. Az Ísa-upanisad sokak szerint a Brhadáranjaka-upanisadra épül, amely hangsúlyozta a mindenség egységességét, s erre az isteni gyökérre, a sokrétű jelenségvilágot éltető isteni jelenlétre utal az első vers. Az Úr ruháját hordja minden, de mondhatjuk úgy is, a mindenség az Úr ruhája. A világmindenségnek ez a mögöttes rendje gondoskodik a teremtményekről, így mindenkinek megvan a jussa. Ezért mindenkinek ajánlatos meglelnie a saját feladatát, hivatását, s nem a másét gyakorolni.
A gyors örömök reményében áthágva a természet törvényeit az ember könnyen megbontja az egyetemes harmóniát. Ez azonban visszahatásokat eredményez, amiből kötöttség ered.
Mindemellett a földi élet nem összeegyeztethetetlen az isteni célokkal, de ennek beteljesedése végett az embernek lelkileg tudatos életet kell folytatnia. Ez egyfajta lemondás, önfegyelem, ami a belső irányultságból fakadóan a környezettel és a közösségi szférában is békességet teremt. A szabadság valódi útja nem a cselekvéstől való elállás, hanem a tudat, a szellem megváltoztatása, az önzés helyett az odaadás gyakorlása. A cselekvés művészete a pozitív odaadás, mert ez az a tevékenység, ami nem eredményez karmát, ugyanakkor a testet s lelket egyaránt elégedetté teszi. Ennek szellemében végezze az ember a munkáját, s vágyakozzék bár hosszú életre, a tettek nem tapadnak hozzá.
A száz esztendő nem egyszerűen hosszú életet jelöl, hanem a jelen világkorszakban az ember rendelkezésére álló átlagos, teljes életkor hosszát, vagyis a magasabb rendről tudatos és önfegyelmezett életvitel tevékeny, eredményes és a karma kötöttségeitől szabad életet biztosít.
Az emberi élet missziója Isten szolgálata minden rendelkezésére bocsátott eszközzel. Az „Azzal élj, mit néked hagyott” gondolat nem a tagadás szellemét, hanem a mentesség, a függetlenség ideáját tükrözi, az aktív-kötetlenséget, ami jelentős továbblépés a Brhadáranjaka-upanisad 4.4.22. versében megfogalmazott világtagadó aszkézishez képest, és azzal rokonítható, ahogyan például a sztoikusok továbbléptek a cinikusokhoz képest, vagy ahogyan Jézus meghaladta Keresztelő Szent János nézeteit (Mt.11.18-19).
- szöveg A tudatlan ember tévedése. E szövegben fel kell oldanunk a lélek gyilkosa kifejezés nyílt ellentmondását. A lélek nem-anyagi természetű, vagyis örökkévaló, elpusztíthatatlan. Mit jelent hát a lélek gyilkosa kifejezés? Aki a testét hiszi önmagának, az valójában lelkének gyilkosa, azaz megtagadója. A lélek parányi isteni hasonmásnak is tekinthető, eredeti természete szerint örökkévaló, tudatos és boldog személyiség. Aki ezt a rész-szerepet eltagadja, eredeti természetétől próbálja megfosztani a lelket, így a lélek gyilkosának tekinthető. Ezért olyan egyértelmű a szöveg, amikor kijelenti, hogy e tagadás a pokoli lét felé vezet. Hasonló felfogást sugall a Cshándógja-upanisad 8.8.6., ahonnét a gondolat feltehetően származik. (Ld. Brhadáranjaka-upanisad 4.4.11.)
4-5. szöveg – Isten természete. Isten természete végtelenül ellentmondásos – coincidentia oppositorum, amint azt az Atharva-véda 10.8.11., vagy részletesebben a Katha-upanisad is tanítja. A Legfelsőbb mozdulatlan, mégis gyorsabb mindenkinél, távol is van, ám a legközelebb is (Katha-upanisad 2.21.) belül is és kívül is (Katha-upanisad 5.9.11.); egy, mégis mindent felölelő, akár a teremtés ősvize, amin Mátarisvan (vagyis a szél formájában Pradzsápatí) lakik. E legutóbbi elképzelés a Taittiríja-szanhitára (5.6.4.2., 7.1.5.1.) vezethető vissza. A víz a tettek szimbóluma, a szélisten pedig a lélegzeté, amely tehát isteni inspirációként mozgatja a lényeket.
Az istenek kifejezés az érzékszerveknek feleltethető meg, vagyis az ember pusztán érzékeivel képtelen felfogni Istent. Tapasztalás, spekuláció, indukció nem segít, de az isten iránti odaadás a nyomára vezet. Az ellentmondások a világi ész számára feloldhatatlanok, a szerető ész azonban képes csatlakozni ahhoz az Abszolúthoz, akire vonatkoznak. A mindenség epicentrumában létező transzcendens Isten misztikus hatalmánál fogva átjárja a mindenséget, immanens módon benne rejlik mindenben. Az istenszeretetről úgy tartják, annyira lekötelezi az utolérhetetlen és kifürkészhetetlen Istent, hogy föltárja magát híve előtt, s megadja azt az értelmet, amivel meg lehet őt érteni.
6-7. szöveg Misztikus felismerés. A lélek-látás az önismerettel kezdődik, saját lelki identitásának felismerése nyomán az ember másokat is képes lélekként látni, és mindenkiben észleli az isteni jelenlétet is. Az ilyen léleklátó ember egyszeriben eljut a teljesség-élményhez, s a testi önazonosításból – értsd az illúzióból – fakadó bánkódás és gyűlölet, idegenkedés is megszűnik a számára. Egyet a mindenben, s mindent az Egy-ben – ez lehetne a mottója ennek a felismerésnek. A gondolat visszavezethető a Brhadáranjaka-upanisad 4.4.15., illetve a Katha-upanisad 4.5-12. szövegeire.
- szöveg – A Legfelsőbbnek további negatív definíciói mellett pozitív állításokat is kapunk, ami utal arra, hogy a jelenségvilág dolgait áthatván is megőrzi transzcendens természetét. Végső ok gyanánt nemcsak a világnak, de önmagának is oka, s épp a mindenséget átható jellegénél fogva rendelkezik a sors, illetve a karma működéséről. A mondandó a Katha-upanisad 5.13. és a Svétásvatara-upanisad 6.13. szövegéből ismerős.
9-11. szöveg A tudás és a tudatlanság eredménye. A kilencedik vers egybevág a Brhadáranjaka-upanisad 4.4.10. versével. Sankara szerint a tudatlanság a hétköznapi cselekvés, míg a tudás a védák rituális részeire vonatkozik. Más értelmezés szerint a tudatlanság a sokrétű világ ismeretére, a tudás pedig Isten megismerésére tett akaratlagos kísérlet, ami az emberi korlátok miatt – a vers szellemében – szintén alkalmatlan eszköz.
A jelen szakasz a tudatlansággal együtt a tudást is elítéli. Ezt tükrözi a tizedik vers.
A 11. vers pedig rámutat, a tudás és a tudatlanság folyamatát ismerni kell, vagyis létezik egy olyan magasabb realizáció, amelynek birtokában a két ellentmondásosnak tűnő folyamat, a tudás és a tudatlanság – ezek eredményeivel együtt – meghaladhatók. Ebben a biztos, megingathatatlan pozícióban vannak a tanítást közlő bölcsek is.
Ha a tudatlanság a cselekvés, a tudás pedig az üdvösségre vezető rituális aktus, akkor a magasabb realizáció birtokában a cselekvés legyőzi a földi mulandóságot, a rítus követése pedig a halhatatlanok, a félisteni lények közé emel. És ez nem csupán az adott eredmények, szintek elérését jelenti, hanem azonnal azok meghaladását is, amit a magasabb realizáció sejtet.
12-14. szöveg Vita és cáfolat. Az előző versekkel kapcsolatban nem merül fel a más iskolákkal folytatott vita gondolata, hiszen a klasszikus indiai filozófiai iskolák, a darsanák közül a védánta saját felségterülete az ismeretelmélet, így a tudás/tudatlanság tárgyalása házon belüli vita.
A lét/nemlét taglalása azonban ontológiai kérdésnek is tekinthető, így fölmerül a más, nem szorosan ismeretelméleti iskolákkal folytatott vita gondolata. Már a korai kommentátorok is igyekeztek szembeszállni a védántával ellenkező nézetekkel: Sankara és Dvivédaganga a szánkhja-iskola cáfolatát látják e versekben, Mahídhara a buddhista tanokat véli felfedezni, Uvata pedig a materialistákra gondol.
Brahman két alapvető meghatározása – mint a parmenidészi Egy vagy a kanti önmagában való – szerint Brahman téren és időn túl létezik, s változatlan. Ebből két következmény fakad: i) létezik a mindenség egysége és ii) végső soron nincs keletkezés, mint ahogyan elmúlás sincs. Az előbbi gondolattal már sokszor találkoztunk, az utóbbit azonban elsőként a jelen szakasz taglalja, s majd Gaudapáda viszi tovább a Mándúkja-upanisad magyarázatában (a 3.25. részben hivatkozik a jelen szakaszra). Szerinte szambhúti vagy szambhava jelentése keletkezés, kibontakozás, aszambhúti, aszambhava pedig megsemmisülés, elmúlás, amit a később szereplő pusztulás, megsemmisülés (vinása) szó is jelez. A keletkezés és megszűnés a világi lét két aspektusa, az abszolút léthez képest mellékesek, akár nemlétezők.
Figyelemre érdemes a jelen szöveg párhuzama a megelőző szövegekkel, így a tudás/tudatlanság párhuzamba állítható a lét/nemlét kettősével. És ahogyan korábban a tudás/tudatlanság egyaránt elvetendőnek bizonyult, úgy a lét/nemlét eszményeit sem támogatja a szöveg. De milyen mérce alapján bizonyul elvetendőnek a világi boldogulás, az üdvösség, vagy a tudás, a földi életigenlés elvetendőnek? Mi az a magasabb realizáció, amelynek szempontjából a lét és nemlét egyaránt jelentéktelennek tűnik?
Itt figyelembe kell vennünk a mindenség hármas jellegét, a Lét, a Tudat és az Öröm aspektusát. Ennek szellemében az 1) létezés, egzisztencia (szat, lét/nemlét eszményei), valamint a 2) tudat, értelem (csit, tudás/tudatlanság), alkalmatlannak bizonyulnak a harmadik eszmény, a 3) boldogság (ánanda, istenszeretet) elnyerése szempontjából. Ez az a magasabb realizáció, amivel a megingathatatlan bölcsek rendelkeznek.
9-11. tárgya | Szinonimái | Célállomásai | 12-14. tárgya | Szinonimái | Célállomásai |
Tudatlanság | világi tettek | Földi/mennyei szféra | Nemlét | Földi lét tagadása | Föld/menny |
Tudás | rituális tett | passzív üdvösség | Lét | Önös lelki lét | passzív üdv |
Ha tovább elemezzük a kérdéskört, három folyamatról és három szellemiségről beszélhetünk. A három folyamat a cselekvés (aktivitás, rítus, karma-kánda), a tudás (passzivitás, elmélet, gjána-kánda) és a szeretet (cselekvő meditáció, szolgálat-imádat, upászana-kánda), a három szellemiség pedig a kihasználás szelleme (akció-reakció, elvárás, élvezetvágy), a lemondás szelleme (semlegesség, halhatatlanság, negatív tökéletesség) és az odaadás szelleme (szeretet motiválta szolgálatkészség, rajongás, áhítat). A világi és nirvánai célokon és állomásokon ez utóbbi mutat túl, a pozitív és progresszív halhatatlanság eszményét felmutatva.
(A Mádhjandina iskola a 14. verset a Brhadáranjaka-upanisad 4.4.10. szövegeként iktatja be.)
15-18. szöveg – Epilógus a túlvilágról. A versek azonosak a Brhadáranjaka-upanisad 5.15. szakaszával. Sankara véleménye szerint a versek egy haldokló ember fohászainak tekinthetők. Eszerint a haldokló Púsant, a Napistent kéri, oszlassa el sugarait, amik elfedik az abszolút igazság arcát. A fényesség eloszlását követően megpillantja a Nap lényét (ez Brahman általános szimbóluma), s fölismeri, hogy transzcendens minőségükben hasonlóak egymáshoz. Tetteire visszatekintve távozik e világról, míg – feltehetően a körülötte álló rokonság – a Rg-védából (1.189.1.) kölcsönzött utolsó verset zengi.
A szöveg értelmezésére más lehetőségek is nyitva állnak. A szent hagyomány szerint Brahmá, az univerzum első teremtett lénye és legnagyobb intellektusa előbb meditált Isten megértése végett, majd hosszas, de eredménytelen meditációját megszakítva a hódolatát kezdte ajánlani, mert rádöbbent, hogy az addigi módon nem képes felfogni őt. Ehhez hasonlóan, az eredendő transzcendens tudat visszaállítása nyomán a hívő a fényen túli látásért fohászkodik. A lelki megvilágosodás első fázisa a fény, a lelki világosság fölismerése, ám e versek tovább vezetnek: a fényburok helyett annak forrására, gazdájára kíváncsi a kérdező. Ez a személytelenség-személyesség rangsorolásában is támpont, ami egybevág az egységes Abszolútum sajátságos szempontú fölismerésével, mint kozmikus Lét-princípium (brahman), mindent átható Világszellem (Paramátmá), illetve személyes Isten (Bhagaván).
„Amilyen Te vagy, olyan vagyok én is!” – a léleknek és Istennek éppúgy sajátsága a ragyogás (tédzsasz), akárcsak a szikrának és a tűznek. A szikra-tűz hasonlat a lélek-Isten viszonyrendszer klasszikus példája. A vitathatatlan kvantitatív különbözőség mellett ember és Isten között ott a minőségi, lényegi lelki azonosság. Hivatás és személyiség vonatkozásában különböznek, lelki természetükre nézve viszont hasonlóak.
A cselekedetek (kratu) fölemlítése az áldozathozatalra, az Istennek szentelt életre vonatkozik, végül a lélek a meghódolás alázatával esedezik meghallgatásért és bebocsáttatásért.
62/2014
Napkelet Munkaközösség,
Rácz Géza, Andrássy Csongor